تبلیغات
همه چیز درباره ی تاریخ ادبیات ایران و جهان (دبیرستان هدایتی ناحیه 1 قم) - درس 15 و 16 ( تاریخ ادبیات 2)
ادبیات، آیینه ی فرهنگ و تمدن جامعه

درس 15 و 16 ( تاریخ ادبیات 2)

تاریخ:پنجشنبه 22 فروردین 1392-09:52 ق.ظ

سلام

خودآزمایی های نمونه ی درس پانزدهم 

  

1)در جریان بحث  میان كهنه و نو در دوره ی  نو گرایی ، سنّت گرایان برای پیش گیری از یك انقلاب تهاجمی بر ضد سنّت ها چگونه عمل می كردند؟

می كوشیدند موضوع های تازه را در قالب شعر سنّتی بریزند. بدین سان، مثلاً در غزل به جای معشوق سنّتی از مام وطن و در قصیده به جای توصیف اسب و قاطر در وصف هواپیما و قطار سخن گفتند.

2)عنوان سعدی نو به كدام شاعر اختصاص یافت؟ چرا؟

ایرج میرزا – به سبب سبك جدید و مردم پسندی كه به وجود آورد، عنوان سعدی نو را به خود اختصاص داد.

3)نخستین نظریه پرداز شعر نو نیمایی كه بوده و در جریان پیكار كهنه و نو در دوره ی نو گرایی چه نقشی داشت؟

تقی رفعت – او مقاله ی دنباله دار عصیان ادبی را نوشت و در چند شماره ی پیاپی تجدّد منتشر كرد. سپس، بحث های تازه ای را در روزنامه ی تجدّد و آزادیستان، تبریز پیش كشید و رسماً اعلام كرد كه ادبیّات گذشته ی ایران در ذهن محافظه كارا ن، همچون سدّی استوار بر سر راه تجدّد واقعی ایستاده است و ما برآنیم كه در بنیان این سدّ رخنه كنیم.

تقی رفعت قطعه شعری سرود كه هم از لحاظ قالب و هم از نظر دید و محتوا با شیوه ی معمول در نزد قدما تفاوت داشت و در آن قافیه بندی و تساوی مصرع ها نیز مراعات نشده بود.

4)در دوره ی نو گرایی چه كسی نخست بار اشعاری در قالب چهارپاره سرود؟این نوع سروده چه ویژگی هایی داشت؟

خامنه ای نخستین بار اشعاری در قالب چهار پاره سرود كه از نظر زبان و دید شاعرانه با اسلوب پیشینیان تفاوت داشت. قطعه ی كوتاه به وطن سروده ی خامنه ای از نظر قافیه بندی و شیوه ی بیان شایان توجّه است.

5)سه تن از پیشگامان  شعر نو نیمایی را نام ببرید.

تقی رفعت – جعفر خامنه ای – بانو شمس كسمایی.

6)انجمن ادبی دانشكده در چه زمانی و در كجا شكل گرفت و اساس فعالیّت آن چه بود؟

در نیمه ی دوم سال1294ش در تهران شكل گرفت.

هدف آنها ترویج معانی جدید در لباس شعر و نثر قدیم و تعیین حدود انقلاب ادبی و لزوم احترام به آثار برجسته ی پیشینیان بود.

خودآزمایی های نمونه ی درس شانزدهم 

 

1)نخستین منظومه ی نیما چه نام داشت و در چه قالبی سروده شد؟

قصّه ی رنگ پریده – مثنوی.

2)نیما در آغاز نوجوانی به چه شیوه ای شعر می سرود؟

نیما در آغاز به سبك شاعران گذشته به ویژه سبك خراسانی شعر می سرود.

3)در سال 1301شمسی درچند زمینه ی ادبیات معاصر(شعر، داستان كوتاه، رمان و نمایش نامه) آثار مهمّی به وجود آمد. آن ها را ذكر كنید.

- شعر«افسانه»سروده نیما.

- مجموعه ی داستان های كوتاه فارسی«یكی بود،یكی نبود»اثر جمال زاده.

- رمان«تهران مخوف»اثر مشفق كاظمی.

- نمایش نامه ی«جعفرخان از فرنگ برگشته»اثر حسن مقدّم.

4)در مورد قالب و محتوای افسانه ی نیما توضیح دهید.

افسانه، منظومه ای بلند و موزون است كه پس از هر چهار مصراع،یك مصراع با قافیه ی آزاد آمده است. در این شعر،دردها و تنهایی های شاعر كه درد و تنهایی جامعه ی او نیز هست، بازگو شده است.

5)ویژگی های افسانه ی نیما را بیان كنید.

«افسانه»: نوعی تغزّل آزاد است كه درآن،سرگذشت بی دلی ها و ناكامی ها ی خود شاعر با سرنوشت جامعه و روزگار وی پیوند خورده است / در آن به واقعیّت های  ملموس توجّه شده، به ادبیات نمایشی (دراماتیک) در پرتو شکل بیان محاوره ای نزدیک شده است و ...  

6)شعر ققنوس از نظر شكل و بیان و درون مایه چه خصوصیتی دارد؟

همان شكل و بیان كاملا تازه ی شعر فارسی است كه هم از قید تساوی و قافیه ی سنّتی آزاد است و هم تخیّل و شكل ارائه ی آن با آنچه در شعر گزشته ی فارسی بود ، به كلّی تفاوت دارد.   

ققنوس شعری تمثیلی است كه می توان آن را كنایه ای از سرگزشت خود شاعر دانست.

7)مقصود از این سخن كه«نیما شعر را نوعی زیستن می دانست»چیست؟

به اعتقاد او شاعر كسی است كه چكیده ی زمان خود باشد و بتواند ارزش ها و ملاكهای زمان را در شعر خود منعكس سازد و به اصطلاح فرزند زمان خویشتن باشد . بر این اساس ، نیما برای شعر زمانه ی خود نوعی محتوای اجتماعی پیشنهاد می كند .

8)عقیده ی نیما را درباره ی وزن و قافیه در شعر بنویسید.

شعر نیمایی دارا ی وزن است یعنی او معتقد به ون است ولی از نظر قافیه او خود را ملزم به آوردن قافیه در مصراع های مشخص ندارد و بستگی به مطلب دارد و هر جا كه مطلب عوض شود قافیه هم عوض می شود به همین دلیل جای قافیه مشخص نیست.




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
حمیدفقیری
جمعه 30 فروردین 1392 11:54 ب.ظ
سلام خیلی ممنون واسه جواب خودآزمایی هاولی درس17و18 چی؟؟؟؟
محسن
شنبه 24 فروردین 1392 03:30 ق.ظ
سلام خسته نباشید پس درس 17 و 18 ........